Práce

Tomáš Zumr : Modrá smrt

Autor: Tomáš Zumr
Výstavní soubor za 4. ročník
Vedoucí: Neuveden
Oponent: Neuveden
Inventární číslo:
Rok: 2018

Hranice dokumentární a virtuální identity díla fotografie jsou neustále se měnící. Tradiční poměr pracuje s principem nabourání lidské reality digitálními manipulacemi, kde umělý svět je zastoupen úpravami obrazu v nové významy. V tomto projektu je poměr opačný, neznámé, neprozkoumané, ale přesto relevantní digitální prostředí je atakováno lidským světem, manipulací a naším obrazovým vnímáním. Umělé prostředí počítače se dostává do hlavního zájmu nejen svými nadlidskými schopnostmi přesnosti a rychlosti, ale již jako obraz samotný. Termín Modrá smrt je odborně-lidový název poruchy počítače, pádu jeho operačního systému a momentu, kdy se sám automaticky přepne do nouzového servisního režimu, který svého uživatele informuje skrz modrý displej monitoru o nefunkčnosti systému. Tento soubor vznikl technikou rozbitého softwaru, přesto částečně funkčního počítače, formou organického vzniku objevení náhodou než důsledným hledáním a výzkumem technických chyb. Jednoduché a rychlé pohyby dialogových oken vycházející z malířského gesta ruky zanechávají obrazovou stopu, která jinak než fotografií není uchovatelná, zmizí s vypnutím počítače a jeho monitoru. Porovnání dřívějších jasně daných životních hranic a mantinelů v podobě práce, rodiny, genderu s dnešními nekonečnými možnostmi výběru, nám dává nahlédnout na nás v momentě nutnosti rozhodnout se. Pravidla, hranice, konvence můžou znamenat omezení, ale zároveň snadná životní řešení. Pozorování našich rozhodnutí, může být bráno jako vidění sama sebe a nacházení smyslu života. Jsme svědky zásadní doby, kdy člověk má zdánlivě nekonečné množství možností bytí, ale zároveň nikdy nebyl tolik vystaven tlaku nových umělých realit, které v sobě nesou hrozby v digitálních závislostech a destrukcí lidské osobnosti. Balancujeme s úvahami o nalezení smyslu života v masovém měřítku a zároveň hrozby úpadku, hlavním symbolem tohoto procesu se zdá, že již není člověk, ale technologie samotné.