Práce

Olga Zmelíková : Jsem to, co nosím, nebo nosím to, co jsem?

Autor: Olga Zmelíková
Výstavní soubor za 2. ročník
Vedoucí: Štěpánka Bieleszová
Oponent: Neuveden
Inventární číslo:
Rok: 2022

S nimi se rozvíjela i profese módního fotografa, a lidi si začali více uvědomovat význam oděvu, který již nesplňoval pouze funkci praktickou. Sukně se začaly zkracovat, ženy odhazovaly podprsenky nebo naopak začaly nosit obleky, které jim dodaly sebevědomí. Jedním z nejslavnějších portrétních a módních fotografů dvacátého století byl Richard Avedon. Colin McDowell, módní redaktor The Sunday Times, o něm např. napsal, že „zacházel se svými módními záběry jako s portréty nejen ženy, ale také šatů a především postoje“. Právě tento moment je důležitý pro mou práci, ve které sice nezkoumám historický a metodický kontext módní fotografie, přesto vycházím z myšlenky, že oděv podtrhuje a často také ovlivňuje naši osobnost. Ve své tvorbě, podobně jako třeba Avedon, zkoumám a dokumentuji člověka skrze jeho oděv, ze kterého lze přečíst společenský status i osobní postoj. Význam mého zkoumání mi potvrzuje psycholog a psychoanalytik J. C. Flügel, který se zabýval psychologickou rolí módy a oděvu. Již na počátku dvacátého století napsal, že oblečení nám dává zvýšený pocit síly, rozšiřuje náš životní prostor. Hledala jsem cestu, jak výše zmíněné téma zachytit pomocí fotografie. Ve své klauzurní práci z hlediska formativní a psychologické role šatů zkoumám blízkou osobu. Vzniklá série divákovi sice neukazuje tvář nositelky oděvu, přesto dokážeme určit například věkovou nebo sociální skupinu fotografované osoby. Do budoucna plánuji svůj záběr rozšířit na více osob z různých sociálních, genderových i věkových skupin. Pro svůj další projekt jsem si vytvořila soubor výzkumných otázek jako například: Vnímáš mě nebo mé oblečení? Jsem to, co nosím, nebo nosím to, co jsem? Při hledání odpovědí bych chtěla vytvořit větší fotografický cyklus, který by na tyto otázky nabídl vizuální reakci.