Práce
Anna Grzelewska : Co nezobrazovat. Fotografie na pozadí proměn společenských hodnot od konce 19. století do současnosti / What we can not see. Photography on the background of a cultural and social changes since the end of the nineteenth century to the present
Autor: Anna Grzelewska
Teoretická doktorská práce
Vedoucí: Tomáš Pospěch
Oponent: Neuveden
Inventární číslo:
Rok: 2024
Abstrakt: Tato disertační práce provádí kritickou analýzu filozofických a etických aspektů, které stojí v základech vizuální reprezentace, zkoumá složitý vztah mezi fotografickými obrazy a realitou. Skrze prizma studií vizuální kultury zkoumá ontologický status fotografie jako média, které jak odráží, tak i konstruuje realitu, účastníc se tvorby hyperreálného vesmíru obrazů v souladu s teorií Baudrillarda. Článek zkoumá nuancovanou interakci mezi viditelností a neviditelností, reprezentací a opomenutím v oblasti vizuální kultury, se zvláštním důrazem na válečnou fotografii. Dále provádí přehled fotografických reprezentací nahoty, se zvláštním zřetelem na zobrazení dětí. Opírajíc se o komplexní analýzu historických, kulturních a právních perspektiv, práce se ponořuje do nuancované debaty o vizuální dokumentaci a veřejném šíření takových obrazů. Zvažuje kulturní tabu a právní rámce, které ovlivňují fungování těchto obrazů, přihlížejíc k měnícím se společenským normám a vlivu digitálních technologií na jejich vnímání a distribuci. Prostřednictvím analýzy vybraných případových studií, včetně kontroverzních prací umělců jako jsou Sally Mann a Richard Prince, Will McBridge, práce zkoumá hranice mezi uměleckou svobodou a etickou odpovědností. Zdůrazňuje napětí mezi tvůrčí potřebou prozkoumávat autentické lidské zkušenosti a ochranou důstojnosti a soukromí fotografovaných osob. Teoretické základy práce byly obohaceny o kritické debaty o „viditelnosti”, „cizosti”, dynamice moci, roli diváka a kulturním kontextu v interpretaci obrazů, povzbuzujíc diváky k reflexi nad jejich vnímáním a předsudky. Tato práce, zahrnujíc perspektivu viditelnosti a neviditelnosti v kontextu fotografie a jejího vlivu na naše vnímání a interpretaci reality, nejenže vyzývá diváky, aby znovu zvážili své chápání fotografické reprezentace, ale také povzbuzuje k kritické reflexi nad rolí obrazů ve formování naší kolektivní vědomí.