Práce
Jiří Kocian : Daniela Mrázková – kurátorka
Autor: Jiří Kocian
Teoretická magisterská práce
Vedoucí: Vladimír Birgus
Oponent: Václav Podestát
Inventární číslo:
Rok: 2024
ABSTRAKT Diplomová práce se zaměřuje na kurátorskou činnost Daniely Mrázkové, významné české teoretičky a kritičky fotografie, publicistky a kurátorky fotografických výstav, která se celý svůj profesní život výrazně podílí na rozvoji a popularizaci fotografie jak v českém, tak mezinárodním kontextu. Práce svým tématem a obsahem navazuje na bakalářskou práci Daniela Mrázková – Kurátorská činnost s akcentem na fotografii ze Sovětského svazu (Jiří Kocián, Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, Institut tvůrčí fotografie, Opava 2021), více ji rozvádí a doplňuje o další důležité skutečnosti. Cílem práce je vytvoření uceleného souboru kurátorské činnosti Daniely Mrázkové, detailní mapování, tematické a chronologické setřídění její dlouholeté profesní cesty. Zdrojem informací jsou četné a obsáhlé publikace, jejichž autorkou je ve většině případů Daniela Mrázková, často ve spolupráci se svým manželem Vladimírem Remešem. Ke všem klíčovým uvedeným výstavním projektům se pak Daniela Mrázková vyjadřuje formou osobních rozhovorů. Ty jsou svým obsahem poutavým obohacením jednotlivých kapitol a poskytují možnost vytvořit si představu o tom, co stálo za realizací takových projektů, jako byla například unikátní výstava 150 let fotografie nebo soutěž a následné výstavy Czech Press Photo. Kurátorčinu práci mimo jiné ilustrují citace z dobových materiálů a také již publikovaná vyjádření mnohých dalších osobností z oboru fotografie. Výsledkem práce je bohatý a ucelený přehled kurátorské činnosti Daniely Mrázkové, který je chronologicky uvedený v jejím závěru. Diplomová práce poskytuje nejen zmíněný souhrn kurátorské činnosti Daniely Mrázkové, ale také autentickým způsobem představuje Danielu Mrázkovou jako výraznou, charismatickou osobnost české i světové fotografie, která během své profesní kariéry vždy dokázala na té nejvyšší možné úrovni popularizovat a rozvíjet fotografii v domácím i zahraničním prostředí. CÍL Hlavním cílem diplomové práce je zmapovat kurátorskou činnost Daniely Mrázkové a demonstrovat její významný podíl na rozvoji a popularizaci fotografie. Vedlejším cílem je chronologické setřídění její dlouholeté kurátorské činnosti.